• שישי  כ"ב אב התשע"ט  23.08.2019

עקרון התשלום היחסי בביטוח

תמונת נושא עבור עקרון התשלום היחסי בביטוח

מגבלת גיל בפוליסה

אדם נהג ברכב ולא עמד במגבלת הגיל שנקבעה בפוליסה כאשר היה מודע שהוא אינו עומד בתנאי הפוליסה. האם אדם זה יהיה זכאי כי המבטחת תשלם עבור התאונה שנגרמה או כי ישולם תשלום יחסי?

סעיף 17 לחוק חוזה הביטוח מחייב את המבוטח להודיע על החמרה בסיכון, לעומתו סעיף 18 לחוק קובע את הסעד שעומד למבטח מקום בו לא ניתנה הודעה כנדרש בסעיף 17 לחוק ולפיו הודעה על החמרה מאפשרת למבטח לבטל את חוזה הביטוח [סעיפים 18(א) ו-(ב) לחוק]. כל זאת כשנודע על ההחמרה לפני קרות מקרה הביטוח.

לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע לתביעת ביטוח - שלחו פרטים:

הפוליסה אינה חלה

לעומת זאת, כאשר נודע למבטח על ההחמרה רק לאחר קרות מקרה הביטוח עומדת למבטח זכות ההפחתה וזאת כאשר אי מתן הודעה לפי סעיף 17 מלווה בכוונת מרמה או מקום שבו מבטח סביר לא היה מתקשר באותו חוזה גם בתמורה לפרמיה גבוהה יותר.

בפרשת מעיין נגד תרסיס חב' לכימיקלים אביו של הנהג אפשר לו לנהוג ברכב, על אף שידע כי הפוליסה אינה חלה על נהג בגילו ומבלי שנקט פעולה כלשהי ליידע את חברת הביטוח על החמרה בסיכון ומבלי לפעול ולשנות את תנאי הפוליסה. לפיכך קבע בית המשפט כי אין מקום להחיל את סעיף 18(ג) לחוק, וכי במקרה הנדון אין כלל כיסוי ביטוחי ואין מקום להשתמש בזכות ההפחתה הקבועה כאמור בסעיף 18(ג) לחוק.

ע"א 24290-07-11 מעיין נ' תרסיס חב' לכימיקלים בע"מ ואח'

תשלום יחסי – חובת הודעה על החמרה בסיכון – העדר כיסוי ביטוחי – תאונת דרכים