עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתובתינו

רחוב יגאל אלון 94 תל אביב 6789156 מגדלי אלון 2 קומה 20 נווטו אלינו
  • רביעי  י"ח תמוז התשפ"ד  24.07.2024
  • רחוב יגאל אלון 94 תל אביב 6789156 מגדלי אלון 2 קומה 20
  • לתיאום פגישה: 03-7765017
  • מעבר לשפה האנגלית RU
  • מעבר לשפה האנגלית EN
  • FIRM PROFILE PDF
אתר באנגלית אתר ברוסית

חברת ביטוח המבקשת לבטל פוליסת ביטוח נדרשת להוכיח שהמבוטח קיבל שתי התראות לפני ביטול הפוליסה.

Avatar photo
yanir@yhc-law.co.il · מאמר
16.11.2022, 20:14 · מדור תביעות ביטוח · נקרא 1,596 פעמים

תמונת נושא עבור חברת ביטוח המבקשת לבטל פוליסת ביטוח נדרשת להוכיח שהמבוטח קיבל שתי התראות לפני ביטול הפוליסה.

עודכן לאחרונה ב־14:20, 16 בנובמבר 2022.

בשנת 2010 נטל המנוח משכנתא מבנק לאומי, ורכש ביטוח חיים מחברת הראל על מנת להבטיח את החזר ההלוואה, כאשר הבנק הוגדר בפוליסה כמוטב בלתי חוזר (כלומר, זכאי לקבלת תגמולי הביטוח עם מות המנוח).


מאמר משפטי • סקירת חדשות משפטיות מפסיקת בתי המשפט בישראל • YHC-LAW 10.11.2022


לאחר שהמנוח נפטר, פנה הבנק להראל בבקשה לקבלת תגמולי ביטוח החיים. הראל דחתה את התביעה וטענה כי הפוליסה בוטלה מאחר שהמנוח לא שילם את הפרמיות החודשיות.

מתי חברת ביטוח רשאית לבטל פוליסה בשל אי-תשלום פרמיות

בית משפט השלום בתל אביב-יפו נדרש להכריע בשאלה אם ביטול הפוליסה על-ידי הראל נעשה בהתאם לסעיף 15 לחוק חוזה הביטוח, הקובע כי חברת ביטוח רשאית לבטל פוליסה בשל אי-תשלום פרמיות, בכפוף לשליחת שלוש הודעות: התראה ראשונה – המקנה למבוטח 15 ימים להסדיר את חובו; התראה שניה – המקנה לו 21 ימים נוספים לסילוק החוב; ורק לאחר מכן, הודעת ביטול.

הוראות אלה מטילות למעשה על חברת הביטוח אחריות בגין מחדלים מצד המבוטח, לאור פערי הכוחות שבין חברות הביטוח ובין ציבור המבוטחים, ועל מנת למנוע מצב שבו פוליסת ביטוח תבוטל בשל חוסר תשומת לב מצד המבוטח או בשל קושי זמני בתשלום. בשל אותם פערי כוחות, בתי המשפט גם נוהגים לפרש את סעיף 15 באופן דווקני ולדרוש מחברות הביטוח להקפיד על האופן שבו נמסרות ההתראות למבוטח, כדי לוודא שניתנה לו הזדמנות אמיתית לסילוק החוב.

איך חברת ביטוח צריכה לשלוח ההתראות והודעות הביטול של הפוליסה

לגבי אופן המסירה המדויק של , ניתן למצוא מספר גישות בפסיקה, ובהן גישות המחייבות שליחה בדואר רגיל, בדואר רשום ואף בדואר רשום עם אישור מסירה. גישה אחרת, שאותה אימץ בית המשפט במקרה זה, מאפשרת לחברת הביטוח לשלוח את ההתראות והודעת הביטול בכל דרך שתמצא לנכון (דואר, פקס, מייל וכדומה), אך מטילות עליה את הנטל להוכיח שהמבוטח קיבל את ההודעות.

במקרה הנדון, בית המשפט קבע כי הראל שלחה מכתבים לכתובת הרשומה אצלה, כאשר באותו הזמן המנוח התגורר במקום אחר. נקבע כי גם אם המנוח היה צריך להודיע להראל על שינוי הכתובת, הרי שהראל לא הוכיחה שהוא קיבל את המכתבים, וגם לא הודיעה לו על האפשרות לביטול הפוליסה בשיחות טלפון שניהלו איתו נציגיה לגבי החוב. הראל גם לא שלחה לבנק לאומי כל מכתב התראה או הודעה על ביטול הפוליסה, למרות שסעיף 15 מחייב לתת למוטב בלתי חוזר אפשרות לסלק את החוב במקום המבוטח.

לבסוף, בית המשפט קיבל את התביעה וקבע שהראל לא עמדה בהוראות החוק ולכן הפוליסה לא בוטלה. הראל חויבה לשלם לבנק לאומי את יתרת המשכנתא, ולהחזיר ליורשי המנוח את הסכומים ששילמו לבנק עבור כיסוי המשכנתא עד כה.

חברת הביטוח מסרבת לשלם לכם תגמולי ביטוח חיים? פנו בהקדם לעורך דין תביעות ביטוח לליווי וייצוג מקצועי.


עו"ד יניר הראל כותב מאמרים משפטיים ועדכוני חדשות שבועיים מפסיקת בתי המשפט בישראל. 


עו"ד יניר הראל הינו מחבר הספר המוביל "דיני הראיות בתביעות ביטוח ופלת"ד".


עו"ד יניר הראל מתמחה בייצוג מבוטחים במסגרת תביעות ביטוח ומוביל במימוש זכויות. 


משרד יניר הראל ושות' הינו בעל הצלחות מוכחות וניסיון רב בטיפול בתביעות ביטוח. 



קבלו ייעוץ משפטי ראשוני לבירור זכויותיכם:

    רוצים לדבר איתנו?

    השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      סגירת חלון
      דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)