• שישי  כ"ב אב התשע"ט  23.08.2019

08.09.2016, 09:16 · מדור תביעות ביטוח · נקרא 1,040 פעמים

תמונת נושא עבור חובת הגילוי של מבוטח לאחר מתן הצהרת הבריאות

היקף הגילוי בהצהרת בריאות

בענין מנורה מבטחים בע"מ נ' דוד כהן נדונה שאלת חובת הגילוי היזום של מבוטח בפוליסת ביטוח חיים, שכללה מרכיב של אובדן כושר עבודה, בתקופה שבין חתימת המבוטח על ההצעה לרכישת ביטוח ועל הצהרת הבריאות לבין מועד כריתת חוזה הביטוח.

המבוטח מילא הצהרת בריאות ועד שבוצע חיתום ונכרת הסכם הביטוח עברה תקופה של מספר חודשים. כוונת הצדדים הייתה כי חוזה הביטוח יחל רטרואקטיבית. אלא שלאחר חתימת הצעת הביטוח ולאחר שהצהיר המבוטח על מצבו הבריאותי ולפני שנכרת חוזה הביטוח אובחנה מחלה אצל המבוטח. המבוטח לא עדכן את חברת הביטוח בדבר השינוי במצבו הרפואי עוד בטרם נכרת חוזה הביטוח ולאחר כשנתיים חלה החמרה במצבו הבריאותי, המבוטח חדל מלעבוד, ודרש את תגמולי הביטוח בגין אובדן הכושר.

לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע להצהרת בריאות - שלחו פרטים:

לא הייתה כוונת מרמה

חברת הביטוח דחתה את הכיסוי הביטוחי ובית המשפט ציין כי הסעיף הרלוונטי לתקופת הביניים הוא סעיף 6(ג) לחוק חוזה הביטוח, אשר קובע כי בעוד שהסיכון לשינוי במצבו של המבוטח בתוך תקופת הביטוח מבוטח במסגרת הפוליסה ועל-כן לא חלה לגביו חובת גילוי, הרי שעל כריתת החוזה להתבסס על שוויון במידע. כן, נקבע כי אין להשלים עם מצב שבו מבוטח יסתיר מידע רלוונטי טרם כריתת החוזה, במודע ומתוך כוונת מרמה וזאת גם אם מידע זה נותר לאחר שמילא המבוטח את הצהרת הבריאות. מנגד, בית המשפט דחה את העמדה של חברת הביטוח לפיה יש להטיל על המבוטח בתקופת הביניים חובת גילוי יזום רחבה מזו המוגדרת בסעיף 6(ג) לחוק חוזה הביטוח.

במקרה הנדון נפסק כי לא הייתה כוונת מרמה מצד המבוטח וכי על חברת הביטוח לשלם את תגמולי הביטוח. נקבע כי החלת סעיף 6(ג) לחוק חוזה הביטוח על "תקופת הביניים" תיעשה בשינויים המתחייבים מאופייה של נקודת הזמן שבה נמצאים הצדדים לחוזה.

נפסק שבעוד שבעת החתימה על הצהרת הבריאות מודע המבוטח לכך שהוא נמצא ב"שעת מבחן", שבה מצופה ממנו לגלות למבטחת את מלוא המידע הרלוונטי, הרי שלאחר חלוף הזמן מצבו התודעתי שונה ומתרכז במצבו הרפואי ולא בצורך לעדכן את חברת הביטוח בשינויים. צוין כי המבטחת היא בעלת יכולת השליטה באורכה של תקופת הביניים. על כן נפסק כי המבוטח יהיה זכאי לתגמולי הביטוח.

דנא 1302/11 מנורה מבטחים בע"מ נ' דוד כהן

חובת גילוי – ביטוח אובדן כושר עבודה – שינוי במצב הרפואי לאחר חתימת הצהרת בריאות