ביהמ"ש העליון קבע כי כלי העבודה המכונה "בובקט" (יעה אופני זעיר) אינו בא בגדר "רכב מנועי" על פי ההגדרה שבחוק הפלת"ד
סקירת חדשות משפטיות מפסיקת בתי המשפט בישראל • YHC-LAW 19.1.2020
בפס"ד שניתן לאחרונה, עלתה השאלה האם כלי שנועד לביצוע עבודות באתרי בנייה, אשר עליו מורכבים כלים נוספים, נחשב ל"רכב מנועי" וניתן לתבוע פיצוי במסגרת תביעת תאונת דרכים בגין נזקי גוף לפי חוק הפלת"ד כאשר כלי מסוג זה מעורב בתאונה. במקרה דנן, התובע נפגע כתוצאה מהתהפכות "בובקט" אשר הוביל בטון באתר בנייה.
ההגדרה ל"רכב מנועי" לפי חוק הפלת"ד הינה כדלקמן: "רכב הנע בכח מיכני על פני הקרקע ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית", אך החוק כולל גם חזקות מרבות המרחיבים את ההגדרה.
עברתם תאונת דרכים? פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני והערכת סיכוי:
בעניין דנן, נדונה השאלה האם ה"בובקט" – עיקר ייעודו לשמש ל"תחבורה יבשתית" – מעבר יבשתי לשם הובלת אנשים או מטען בין שני מקומות כאשר יש במעבר זה סיכון תעבורתי.
על פי הפסיקה, יש לבחון את השימוש שנעשה בדרך כלל בכלי על פי מאפייניו וכן האם טמון בשימוש זה סיכון תעבורתי ולהבדיל בין השימוש שנעשה באופן ספציפי בעת קרות התאונה.
ביהמ"ש קבע, כי ה"בובקט" לא נועד להעברת אנשים או מטענים ממקום למקום, וכן כי הפעלתו אינה יוצרת בהכרח סיכון תעבורתי ועל כן אינו נחשב ל"רכב מנועי" ולא ניתן לתבוע פיצוי לפי חוק הפלת"ד במקרה זה.
רע"א 3521/20 קיבוץ עין חרוד מאוחד נ' פלוני
עו"ד יניר הראל כותב מאמרים משפטיים ועדכוני חדשות שבועיים מפסיקת בתי המשפט בישראל.
המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני עם עורך דין ומהווה מידע כללי בלבד.
בכל מקרה פרטני יש לפרט את מלוא עובדות המקרה בפני עורך דין המתמחה בתחום ולקבל את חוות דעתו המשפטית.