• חמישי  י"ז ניסן התשפ"ד  25.04.2024

חובת ההודעה מקום בו קיימת החמרה בסיכון במהלך תקופת הביטוח

08.09.2016, 09:20 · מדור תביעות ביטוח · נקרא 3,873 פעמים

תמונת נושא עבור חובת ההודעה מקום בו קיימת החמרה בסיכון במהלך תקופת הביטוח

עודכן לאחרונה ב־07:54, 15 ביולי 2017.

החמרה בסיכון הביטוחי

האם נדרשת חברת ביטוח לשלם למבוטח עבור נזק שנגרם כתוצאה מהצתה בחנותו, מקום בו התחיל המבוטח למכור בשר לא כשר בחנותו מבלי ליידע את חברת הביטוח בדבר. בפרשת ס.א.ר נגד שירביט חברה לביטוח בע"מ נקבע כי ס' 17 לחוק חוזה הביטוח מתייחס לחובת ההודעה "הרובצת" על מבוטח מקום בו קיים חשש לסיכון מוגבר ומהותי לקרות מקרה ביטוחי לאחר שנחתם חוזה הביטוח בין הצדדים. סעיף זה קובע כי מקום בו חל שינוי מהותי בסיכונים הידועים למבוטח בזמן חוזה הביטוח על המבוטח להודיע על כך מיד בכתב לחברת הביטוח המבטחת.

סעיף 17 לחוק חוזה הביטוח מגדיר מהו אותו שינוי מהותי אשר מחייב את המבוטח להודיע לחברת הביטוח על ההחמרה בסיכון. הוראות הסעיף אינן חלות על חוזי ביטוח שבהם הסיכון המבוטח כולל את האפשרות של החמרת הסיכון ועל-כן מתבטאת האפשרות של החמרת הסיכון בגובה הפרמיה.

לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע לתביעת ביטוח - שלחו פרטים:

תשלום למבוטח

סעיף 18 לחוק חוזה הביטוח קובע את הסעד אשר עומד לחברת הביטוח מקום בו לא ניתנה לחברת הביטוח הודעה כנדרש מאת המבוטח.

מטרתה העיקרית של חובת הגילוי וההודעה הינה לקבוע את רמת הסיכון המבוטח ועל מחיר הביטוח והפרמיה המשולמת על ידי המבוטח. מידע מוטעה אודות הסיכונים עלול לגרור סיווג מוטעה על-ידי חברת הביטוח כך שהפרמיה הנקבעת לא תשקף את רמת הסיכון של המבטח. אי-התאמה בין רמת הסיכון לגובה הפרמיה חותרת תחת ההיגיון העסקי-כלכלי שעליו מושתת חוזה ביטוח, ומהווה החצנת סיכונים.

במקרה זה טען המובטח כי איומים שקיבל בדבר מכירת בשר לא כשר לא היו קונקרטיים ולפיכך לא הייתה מוטלת עליו החובה להודיע למבטחת על החמרה בסיכון. בית המשפט קיבל את טענת המבוטח וקבע כי לא היה חשש קונקרטי המחייב את המבוטח להודיע בדבר הסיכון וחייב את המבטחת לשלם למבוטח את כספי הפיצוי בגין ההצתה.

ת"א 8129-04-09 ס.א.ר. בשר בע"מ נ' שירביט חברה לביטוח בע"מ

חובת הודעה – החמרה בסיכון – אין חובה על מבוטח להודיע על סיכון שאינו קונקרטי