• חמישי  י"ח אדר ב' התשפ"ד  28.03.2024

הכרה בנכות של אדם שנפגע עקב פעילות בכיתת כוננות

05.01.2017, 08:22 · מדור תביעות משרד הבטחון · נקרא 3,395 פעמים

תמונת נושא עבור הכרה בנכות של אדם שנפגע עקב פעילות בכיתת כוננות

עודכן לאחרונה ב־08:09, 19 ביולי 2017.

תרגול משותף עם כוחות צה"ל

בפרשת ענ (חי') 54167-02-14 יוסף עבד אל גני נ' קצין התגמולים – משרד הבטחון-אגף השיקום נדון מקרה של פגיעה של אדם שהיה חבר כיתת כוננות בישוב יערה. בשנת 2012 בוצע תרגיל אוגדתי במסגרתו הוקפצה כיתת הכוננות של הישוב וביניהם המערער, לשם תרגול משותף עם כוחות צה"ל. בסיום התרגיל, בדרכו חזרה לביתו, נפצע המערער ברגלו ופונה לבית החולים, שם אובחן כסובל משבר בברכו השמאלית.

בעקבות האירוע נערך דו"ח פציעה מטעם משרד הביטחון אשר הכיר במערער כנפגע במסגרת התרגיל. המערער פנה אל לביטוח לאומי בתביעה להכרת זכות כנכה בעקבות האירוע. הביטוח הלאומי דחה את התביעה בנימוק כי המערער "לא נפגע תוך ועקב פעילות מבצעית של לחימה, ולפיכך אינו "נפגע כיתת כוננות" בהתאם להגדרה המזכה בהכרה לפנים משורת הדין".

הערעור עסק בשאלה : "האם בהנחה שנכונה גרסת המערער וכי נותרה פגימה רפואית כתוצאה מפגיעתו שתיאר, זכאי הוא לתגמולים לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) מכוח ס' 4 לחוק נפגעי פעולות איבה, וס' 15א לחוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה)".

לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע לתביעה נגד משרד הבטחון - שלחו פרטים:

זכאות לתגמולים

בית הדין קבע את הדברים הבאים: סעיף 15א לחוק הרשויות המקומיות (הסדרת השמירה), תשכ"א-1961 (להלן "חוק הרשויות המקומיות"), קובע כדלקמן:

"מי שקיים חובת שמירה מכוח חוק זה ונפגע תוך כדי השמירה ביום כ"ו באייר תשכ"ז (5 ביוני 1967) או לאחר מכן, דינו כדין נפגע לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970, והוראות החוק האמור יחולו לגביו ולגבי התלויים בו"

המושג "שמירה" הוגדר בחוק הנ"ל "לרבות אימונים וכל פעולה הדרושה לדעת הממונה על השמירה לשמירה על בטחון תושבי ישוב או רכושם"

סעיף 4 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970 (להלן "חוק נפגעי פעולות איבה"), קובע כדלקמן:

"נפגע שכתוצאה מפגיעת איבה נגרמה לו נכות ודרגת נכותו נקבעה כאמור בסעיף 5, יהיה זכאי לתגמול והוראות סעיפים 4, 4א, 4ב, 4ג, 4ד, 4ה, 4ו, 5, 6, 7, 7א, 7ב, 8, 16, 17, 18(ד) ו-(ה), 20א, 22, 35, 35ב, 25ג, 36ב, 37, 39א, 40, 42, 43(א3) ו-(א4) ו-44 לחוק הנכים [חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959 [נוסח משולב], כ. ג'דעון], יחולו עליו, בשינויים המחוייבים".

חוק נפגעי פעולות איבה

בית הדין קבע כי ככל שהמערער היה נפגע במהלך ביצוע התרגיל המשותף של כיתת הכוננות עם כוחות צה"ל אז לא היתה מתעוררת מחלוקת לגבי זכאותו לתגמולים על פי חוק נפגעי פעולות איבה וזאת מכח סעיף 15 א לחוק הרשויות המקומיות. אולם הביטוח הלאומי טען כי המערער נפגע בדרכו חזרה לביתו לאחר סיום התרגיל ומשכך אין הוא בבחינת "מי שנפגע תוך כדי השמירה" על פי ההגדרה המופיעה בחוק הרשויות המקומיות.

בית הדין הוסיף וציין כי לאור המצב הנורמטיבי הקיים, יש לבחון את המקרה שבפנינו על פי חוק הרשויות המקומיות.

המוסד טען כי פגיעתו הנטענת של המערער אשר אירעה בדרכו חזרה לביתו לאחר סיום תרגיל האימון, אינה מהווה פגיעה "תוך כדי השמירה" כמתחייב מסעיף 15א לחוק הרשויות המקומיות ומשכך אינה מזכה את המערער בהכרה כנפגע על פי חוק נפגעי פעולות איבה.

חבלה שאירעה לחייל

בית הדין לא קיבל טענה זו וציין כי אין לפרש את הביטוי "תוך כדי השמירה" המופיע בחוק הרשויות המקומיות על דרך הצמצום. לא יכולה להיות מחלוקת כי ההכרה בנפגע של חבר כיתת כוננות כנפגע פעולות איבה מושתתת על שיקולים ערכיים ומוסריים. שיקולים אלה הם שמצדדים באימוץ פרשנות מרחיבה לביטוי "תוך כדי השמירה" באופן שיחול על כל פגיעה שתיגרם לחבר כיתת הכוננות על ציר הזמן המתחיל מדרכו להשתתפות בפעילות הנדרשת ועד חזרתו ליעדו.

בית הדין אף הדגיש כי הפרשנות זו מתבקשת גם על דרך האנלוגיה מחוק הנכים אשר רואה "בחבלה שאירעה לחייל או לחייל משוחרר כחבלה שאירעה בתקופת שירותו עקב שירותו גם אם היא נגרמה בדרך אל המחנה או ממנו ובלבד ששהותו מחוץ למחנה היתה כדין ולא חלו בדרך הפסקות או סטיות של ממש שאין להן קשר עם השירות או עם הדרך אל המחנה או ממנו" (ראה סעיף 1א(א) לחוק הנכים), וכן מחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], תשנ"ה-1995, שהוא חוק סוציאלי במהותו, אשר רואה בתאונה כתאונת עבודה אף אם אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה או בדרכו חזרה ממנה (ראה סעיף 80(1) לחוק).

ענ (חי') 54167-02-14 יוסף עבד אל גני נ' קצין התגמולים – משרד הבטחון-אגף השיקום

הכרה בנכות – אדם שנפגע עקב פעילות בכיתת כוננות בישוב – קצין תגמולים – משרד הבטחון