עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתובתינו

רחוב יגאל אלון 94 תל אביב 6789156 מגדלי אלון 2 קומה 20 נווטו אלינו
  • רביעי  ד' סיון התש"פ  27.05.2020
  • רחוב יגאל אלון 94 תל אביב 6789156 מגדלי אלון 2 קומה 20
  • לתיאום פגישה: 03-7765017
חותם אמינות
תפריט

האם פריקה וטעינה מרכב עומד מהווים תאונת דרכים

yanir@yhc-law.co.il · מאמר
23.08.2016, 14:16 · מדור תאונות דרכים · נקרא 1,540 פעמים

תמונת נושא עבור האם פריקה וטעינה מרכב עומד מהווים תאונת דרכים

האם פריקה וטעינה מהוות תאונות דרכים

מהו הדין מקום שבו אירוע תאונתי אחד מקיים את אחת מדרכי השימוש המוכרות במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אך בה בעת נופל במסגרת החריג המוציא מגדר תחולת החוק. לדוגמא: פעולה של טעינת מטען או פריקתו כשהרכב עומד?

ההגדרה של "שימוש ברכב מנועי" קובעת כי "שימוש ברכב מנועי"  הינו – "נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד".


שלחו פרטים לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע לתביעה עקב תאונת דרכים:


החוק מונה רשימה של דרכי שימוש ברכב – כאלה המקימות תחולה לחוק – ולצדם חריג המוציא מגדר דרכי השימוש המוכרות, וממילא מגדר תחולת החוק, את הטעינה והפריקה כשהרכב עומד. יחד עם זאת, לעתים יכול שיתקיימו באותו אירוע כמה דרכי שימוש ברכב. כך, טעינה ופריקה יכול שתיעשינה במסגרת תיקון דרך או טיפול דרך ברכב, כן, יכול שהרכב יידרדר או יתהפך בזמן הפריקה והטעינה; כן, יכול שבמהלך טעינה או פריקה יתקיים שימוש של כניסה לרכב או של ירידה ממנו. בכל המקרים האלה קיימת אפשרות שהמקרה יתאים להגדרה הכללית ו/או לחריג המופיע בה.

אולי יעניין אתכם: חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

חריגים להגדרת תאונת דרכים

בפרשת אסם תעשיות מזון נ' סמג'ה בית המשפט העליון איחד שני תיקים שבהם נפגעו נהגי משאית כאשר עסקו בסגירת דלתות רכבם לאחר פעולה של טעינה ופריקה של רכב עומד. עלתה השאלה האם צריך להתייחס לפעולה של כניסה לרכב או ירידה ממנו או "לחריג" של פריקה וטעינה. הכרעה זו תקבע האם מדובר בתאונת דרכים או שמא יתכן והמדובר בתאונת עבודה. בית המשפט עמד על הקושי אשר נוצר בעניין והחליט כי בהתנגשות בין חריג הטעינה והפריקה לבין אחת החזקות המרבות החלוטות שבהגדרה הכוללת, יד ההוראה הממעטת על התחתונה.

משמעות קביעה זו הינה שכאשר קיים מצב אשר עונה על שתי הקטגוריות (חזקה מרבה וחזקה ממעטת) יש לראות במצב זה כתאונת דרכים. כך למשל במקרה הנ"ל נקבע שיש לאמץ את המודל שלפיו מקום שבו ניתן לשייך אירוע אחד לכמה קטגוריות בהגדרת השימוש, כאשר על-פי אחת מהן הפעולה מהווה "שימוש" ועל-פי האחרת – לאו, כן תקום לנפגע זכאות על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

רע"א 418/03 אסם תעשיות מזון בע"מ נ' סמג'ה


תאונת דרכים –  חזקה מרבה וחזקה ממעטת – פריקה וטעינה מרכב עומד


עו"ד יניר הראל הינו מחבר הספר "דיני הראיות בתביעות ביטוח ופלת"ד" וכותב מאמרים משפטיים ועדכוני חדשות שבועיים מפסיקת בתי המשפט בישראל. משרד עורכי דין יניר הראל ושות' מוביל בטיפול בתביעות ביטוח ומומלץ ע"י לקוחות לטיפול בהגשת תביעת ביטוח סיעודי. הצטרפו גם אתם לקהל הלקוחות המרוצה של משרדנו. 



קבלו ייעוץ משפטי ראשוני לבירור זכויותיכם:

דלג למרכז העמוד (מקש s) דלג לעמוד יצירת קשר (מקש 7) דלג לעמוד מפת האתר (מקש 8) דלג לעמוד נגישות (מקש 9)
WhatsApp
פנו אלינו לקבלת ייעוץ מקצועי.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.