תוכן עניינים
עודכן לאחרונה ב־09:57, 28 בנובמבר 2024.
כאשר עובד נפגע בתאונת עבודה, הוא זכאי לפנות לביטוח הלאומי בתביעה לקבלת קצבאות ופיצויים בהתאם לנזק שנגרם לו. תאונת עבודה מוגדרת על פי חוק הביטוח הלאומי כתאונה שקרתה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו, לרבות תאונה שאירעה בדרכו לעבודה וממנה. הליך הגשת התביעה דורש מילוי טפסים, הגשת מסמכים רפואיים ותהליך אישור מול ביטוח לאומי ולכן יש צורך להכיר היטב את ההליך ואת הדרישות המפורטות כדי להגיש את התביעה בצורה נכונה.
ראשית, יש לאמת כי הפגיעה שאירעה מוגדרת כתאונת עבודה. החוק מגדיר תאונת עבודה באופן רחב, כך שהיא כוללת כל פגיעה במהלך העבודה עצמה וכן פגיעות בדרך לעבודה או בחזרה ממנה. בנוסף, מחלות מקצוע נחשבות כתאונות עבודה אם ניתן להוכיח שהן התפתחו כתוצאה מתנאי העבודה.
דוגמה: פועל בניין שנפל מגובה תוך כדי ביצוע עבודתו, או עובד משרד שפיתח דלקת בגידים עקב שימוש ממושך במקלדת, שניהם עשויים להיחשב כנפגעי תאונת עבודה בהתאם לתנאי החוק.
עם התרחשות תאונת העבודה, יש לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי ולוודא שכל התיעוד הרפואי כולל התייחסות לאירוע תאונה, מקום התאונה ולסיבות שהובילו לפגיעה. חשוב לציין בפני הצוות הרפואי כי מדובר בתאונת עבודה כדי לוודא שהמקרה יתועד באופן מתאים. התיעוד יכלול דו"ח רפואי ראשוני, בדיקות, תוצאות צילום רנטגן אם יש צורך, חוות דעת של מומחים רפואיים וכל מסמך נוסף המתייחס לפגיעה.
חשיבות המסמכים הרפואיים: דו"ח רפואי מפורט ותקין הוא חיוני להצלחת התביעה, שכן הוא משמש כהוכחה ישירה לכך שהפגיעה נובעת מהתאונה. בנוסף, יש להקפיד על קבלת אישור רפואי לנפגע עבודה (טופס בל/250) מהמעסיק, הנדרש לצורך התביעה.
לאחר איסוף התיעוד הרפואי, יש להגיש לביטוח הלאומי טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה (טופס בל/211). טופס זה כולל פרטים אישיים של העובד, תיאור התאונה והפגיעה, פרטי המעסיק וכן את המסמכים הרפואיים הנלווים. הטופס חייב לכלול את כל הפרטים הדרושים בצורה נכונה ומלאה, וכל מסמך רפואי נוסף שיכול להוכיח את הנזק יגביר את סיכויי ההצלחה של התביעה. לצורך מילוי נכון ומקצועי חשוב לשקול, בהתאם למקרה, לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתאונות עבודה, שיכול לייעץ איך לקבל את הזכויות המרביות האפשריות בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.
לקבלת ייעוץ מעורך המתמחה בתאונות עבודה לחצו על הלינק: עורך דין תאונות עבודה.
לאחר מילוי הטופס, יש לצרף את המסמכים הבאים:
לאחר הגשת התביעה, הביטוח הלאומי יבדוק את המסמכים והעדויות שהוגשו. ייתכן שהמבוטח יוזמן לבדיקה רפואית נוספת על ידי רופא מטעם הביטוח הלאומי כדי לאמת את הנזקים והתאמה של הנפגע לתקופת האי-כושר. במסגרת הבדיקה הרפואית, הרופא יעריך את המגבלות הפיזיות והיכולת של הנפגע לחזור לעבודה.
במידה והתביעה מאושרת, הנפגע יהיה זכאי לקבל דמי פגיעה, שהם תשלום שמגיע למבוטח עבור תקופת האי-כושר. הסכום נקבע לפי שלושת החודשים האחרונים שבהם המבוטח עבד טרם התאונה.
אם הפגיעה מהתאונה הותירה נכות זמנית או קבועה, המבוטח רשאי להגיש תביעה נוספת לקביעת דרגת נכות מעבודה. תביעה זו תוגש באמצעות טופס "תביעה לקביעת דרגת נכות" (בל/200), ותכלול מסמכים רפואיים מעודכנים המתארים את המצב הרפואי הנוכחי. במקרים אלו, המבוטח יזומן לוועדה רפואית שתעריך את מצב הנכות שלו.
הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי תקבע את דרגת הנכות על פי חומרת הפגיעה והשפעתה על תפקודו של המבוטח. בהתאם לדרגת הנכות שתקבע, ייתכן שהמבוטח יהיה זכאי לקבלת קצבת נכות מעבודה.
דוגמה 1: תאונת עבודה של עובד בתחום הלוגיסטיקה
עובד במחסן נפגע כאשר מלגזה פגעה בו במהלך יום העבודה. העובד פונה לקבלת טיפול רפואי, ובבדיקות הרפואיות התברר שהוא סובל משברים ברגליים ונזק לעצמות. העובד הגיש תביעה לביטוח הלאומי, צירף את כל המסמכים הרפואיים הנדרשים, ובסופו של דבר הוכרה הפגיעה כתאונת עבודה. לאחר תקופה של טיפול ושיקום, הוא פנה לוועדה רפואית לצורך קביעת נכות זמנית, והוועדה קבעה לו 20% נכות זמנית למשך 12 חודשים, כאשר הוא היה זכאי לתשלומים בהתאם לדרגת נכותו.
דוגמה 2: מחלת מקצוע בעקבות עבודה ממושכת במפעל כימיקלים
עובדת במפעל כימיקלים שסבלה ממחלות עור חמורות עקב חשיפה ממושכת לחומרים כימיים רעילים פנתה לביטוח הלאומי בתביעה להכרה במחלתה כמחלת מקצוע. העובדת פנתה מיד לרופא תעסוקתי שציין כי יש קשר ישיר בין תנאי עבודתה למחלות העור שמהן היא סובלת. היא צירפה לתביעתה את חוות דעת הרופא, היסטוריה רפואית ותעודות מחלה, ולאחר בדיקה של הביטוח הלאומי מחלתה הוכרה כמחלת מקצוע, והיא קיבלה דמי פגיעה בהתאם.
במקרים שבהם ביטוח לאומי דוחה את התביעה, יש למבוטח זכות להגיש ערעור. הערעור יוגש באמצעות פנייה לבית הדין האזורי לעבודה, והמבוטח יכול להיעזר בעורך דין כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה. בערעור יש להציג את כל הראיות והמסמכים המחזקים את הטענה לפגיעה בעבודה וכן להסביר את הפגם בהחלטת הביטוח הלאומי.
הליך הגשת תביעה לביטוח הלאומי בגין תאונת עבודה כולל מספר שלבים חשובים, מהגשת המסמכים הרפואיים ועד קביעת דרגת נכות זמנית או קבועה, בהתאם לענין. על מנת להצליח בהליך זה ולהבטיח שהמבוטח יקבל את הפיצוי המגיע לו, חשוב להקפיד על מילוי נכון של הטפסים, הצגת כל הראיות הנדרשות וקבלת בייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתאונות עבודה.
עו"ד יניר הראל כותב מאמרים משפטיים ועדכוני חדשות שבועיים מפסיקת בתי המשפט בישראל.
עו"ד יניר הראל מתמחה במימוש זכויות בקשר עם תביעה בגין תאונת עבודה.
עו"ד יניר הראל הינו מחבר הספר המוביל "דיני הראיות בתביעות ביטוח ופלת"ד".
משרד יניר הראל ושות' הינו בעל הצלחות מוכחות וניסיון רב בטיפול בתביעות נפגעי תאונות דרכים.
יניר הראל ושות׳ משרד עורכי דין ונוטריון
מובילים בהשגת פיצויים מרביים ומומלצים בעקביות
תביעות ביטוח, תאונות דרכים ומסחרי
הצלחות מוכחות וניסיון רב
רח' יגאל אלון 94 תל אביב 6789156
קומה 20 מגדלי אלון 2
טל': 03-7765017 פקס: 03-7765018
דוא"ל: office@yhc-law.co.il
© כל הזכויות שמורות