• שישי  י"ט אדר ב' התשפ"ד  29.03.2024

מי אינו זכאי לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

17.11.2016, 18:14 · מדור תאונות דרכים · נקרא 6,301 פעמים

תמונת נושא עבור מי אינו זכאי לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

עודכן לאחרונה ב־09:45, 19 ביולי 2017.

חריגים לפיצוי נפגעים

סעיף 7 לחוק הפיצויים, המהווה ללא ספק את אחד מאבני היסוד של הסדר הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מורה כדלקמן:

"נפגעים אלה אינם זכאים לפי חוק זה:

(1)         מי שגרם לתאונה במתכוון;
(2)         מי שנהג ברכב תוך הפרת החוק לתיקון דיני העונשין (שימוש ברכב ללא רשות), תשכ"ד-1964, וכן מי שהיה מצוי ברכב ביודעו שהנוהגים בו כאמור;
(3)         מי שנהג ברכב כשאין לו רשיון לנהוג בו, למעט רשיון שפקע מחמת אי תשלום אגרה או מחמת הגבלה שהוטלה לפי פרק ו'1 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז-1967;
(4)         מי שהרכב שימש לו, או סייע בידו, לביצוע פשע;
(5)         מי שנהג ברכב ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח שהיה לו לא כיסה את שימושו ברכב;
(6)         בעל הרכב או המחזיק בו, שהתיר לאחר לנהוג ברכב כשאין לו ביטוח לפי פקודת הביטוח או כשהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה ושנפגע בתאונת דרכים שאירעה באותה נהיגה, בין בהיותו ברכב ובין מחוצה לו".

לקבלת ייעוץ ראשוני בנוגע לתאונת דרכים - שלח פרטים:

שלילת זכאות לפיצויים

ניתן לקבוע בבירור כי מקור מרכזי לדחיית תביעות פיצויים של נפגעי תאונות דרכים הוא התגבשות אחד מהחריגים לאחריות הקבועים בסעיף 7 לחוק הפיצויים. אכן, לצד הרחבה המשמעותית של מעגל הניזוקים הזכאים לפיצוי בעקבות חקיקתו של חוק הפיצויים, הוציא חוק הפיצויים מכלל הזכאים לפי החוק מקרים, שהמכנה המשותף להם הוא כי הם נוגדים את תקנת הציבור. תכליתה של הוראת סעיף 7 לחוק הפיצויים, כפי שציין בית המשפט פעמים רבות, היא, בין היתר, תכלית עונשית, דהיינו, המחוקק שואף להרתיע אנשים מהתנהגות פגומה על ידי שלילת זכאותם לפיצויים במקרה של תאונת דרכים. תשלום פיצויים לנפגעים המעורבים במעשים או במחדלים המנויים בסעיף 7 לחוק הפיצויים עלול היה לפגוע בתחושת הצדק. הטעמים המשתקפים בסעיף 7 לחוק הפיצויים הם אפוא טעמים של תקנת הציבור המשולבים בשיקולים של הרתעה כנגד התנהגות פסולה או מסוכנת במודע*.

התגבשות אחד מהחריגים

הכלל הבסיסי לעניין הוכחת התגבשות אחד מהחריגים הקבועים בסעיף 7 לחוק הפיצויים הוא הכלל הרגיל המשמש בדיני הביטוח, דהיינו, כי הנטל להוכיח סייג לאחריות מוטל על חברת הביטוח. כלל זה אף עולה בקנה אחד עם הכלל הראייתי הכללי יותר, שלפיו צד למשפט נדרש להוכיח טענה המקדמת את עניינו במשפט.

*ריבלין, תאונת הדרכים – סדרי דין וחישוב הפיצויים (מהדורה 3, תש"ס), בעמ' 434.

חריגים לאחריות – חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים – מי לא זכאי לפיצוי